Tuban - Kampung Pemakan Tanah Di Indonesia

on Wednesday 11 January 2012

Tuban , sebuah kampung yang terletak di Jawa Timur Indonesia dan juga sebuah kampung yang mempunyai penduduk yang memakan tanah sebagai makanan ringan. Makanan ringan tersebut yang diberi nama "ampo" dipercayai mengandungi kelebihan dari segi perubatan.

Menurut Rasima, pemasak ampo di Tuban, tiada resipi asas dalam memasak makanan ringan ini. Apa yang Rasima lakukan ialah, mencari tanah yang bersih di kawasan tanah padi, adulkan menjadi sebuah bentuk kotak dengan menggunakan sebatang kayu, dan kemudian toreh kotak tersebut seperti mengikis kotak kayu sehingga keluar lebihan dalam bentuk bergulung (rolling), dan kemudian dikumpulkan untuk dibakar

Ampo dipercayai oleh penduduk kampung mampu untuk menjadi penahan sakit ataupun menjadikan kulit bayi yang bakal lahir lebih lembut jika dimakan oleh ibu yang mengandung.

Kata Siti Qomariyah yang memakan ampo semenjak dari kecil, "ampo mempunayi rasa yang baik seperti kebiasaan saya memakannya. Tiada yang istimewa sebenarnya kecuali berasa sejuk di dalam perut"

sumber - reuters





Ranking: 5
 
© InfoSitBack All Rights Reserved